تشکیل پرونده مالیاتی
هر شخصیت حقوقی(شرکت) باید پس از تأسیس در حوزه مالیاتی، تشکیل پرونده دارایی دهد. طبق مقررات مربوطه، شرکت تا 2 ماه
پس از تأسیس مکلف به تشکیل پرونده دارایی وپرداخت مالیات سرمایه می باشد و در واقع تشکیل پرونده مالیاتی به معنای آن است که شرکت به اداره مالیات اعلام نماید که چنین شرکتی تأسیس شده و طبق قانون دو در هزار سرمایه شرکت را پرداخت نماید، در غیر اینصورت مشمول جریمه مالیاتی میشود.
در نظر داشته باشید که حتی در صورت عدم فعالیت شرکت تشکیل پرونده دارایی الزامی است و برای اعلام عدم فعالیت و عدم پرداخت مالیات احتیاج به انجام آن می باشد و در غیر اینصورت، مودی مشمول جریمه مالیاتی می شود.اگر مکان دفتر شرکت به صورت صوری یا غیر واقعی اعلام شده باشد، نمی توان تشکیل پرونده دارایی داد . همچنین برای تشکیل پرونده حتما احتیاج به اجاره نامه و سند مالکیت،آن هم به نام شرکت مربوطه می باشد و حتی در بعضی از حوزه های مالیاتی جهت بررسی واقعی بودن آدرس اعلامی که در روزنامه رسمی شرکت موجود است به بازدید از آن اقدام می شود